Eind september 2023 lanceren Muntuit, Avansa Oost-Brabant, De Transformisten en Happonomy in Oost-Brabant de testversie van de TransACTIE-betaalapp: een fair, lokaal en ecologisch betaalalternatief voor de gekende betaalterminals en -apps.
Fair
Lokaal
Ecologisch
Het is een digitaal betaalmiddel, net zoals Bancontact, Payconiq, Visa …
Sinds 1 juli 2022 moeten alle ondernemingen, ongeacht hun grootte, in staat zijn hun particuliere klanten ten minste één elektronisch betaalsysteem aan te bieden, dat gratis is voor de consument. Handelaars en verenigingen moeten echter betalen voor die digitale betalingen.
Bestaande betaaloplossingen zijn niet alleen doorgaans vrij duur voor handelaars/verenigingen. Maar er vloeit bovendien voortdurend geld in de vorm van transactiekosten van de lokale economie naar de betaalservicebedrijven.
Dit creëert een rare situatie. Stel, je drinkt op café een pintje – wat een heel lokale gebeurtenis is – en je betaalt met je bankkaart, dan vloeien er centen weg uit de lokale economie naar de betaalservicebedrijven, enkel en alleen door de transactie.
Daarom willen we met TransACTIE een alternatief bieden. Eerst in testfase van 25 september tot december 2023.
TransACTIE is een fair, lokaal en ecologisch verhaal. We zorgen ervoor dat geldstromen zo veel mogelijk lokaal blijven, onder andere door eventuele overschotten lokaal te herinvesteren in sociaal-ecologische projecten. We werken samen met partners die sociaal-ecologisch geëngageerd zijn.
Nee. TransACTIE is de naam van het betaalsysteem dat toelaat om aankopen uitgedrukt in euro tussen twee partijen uit te voeren.
TransACTIE is een project van vzw Muntuit in samenwerking met Avansa Oost-Brabant, De Transformisten, Happonomy en Howest.
Meer informatie over dit project vind je hier terug.
Zeker, we ontwikkelen onze applicatie op basis van het community-driven betaalplatform Cyclos en we werken met Nestor, een groene en lokale hosting in Zaventem.
Daarnaast hanteren we voorlopig bepaalde limieten zoals een beperkt aantal testgebruikers en een gelimiteerd bedrag per betaling en testgebruiker.
Klinkt het te mooi om waar te zijn? Mooi! Want het is voor echt. De partners achter dit project, Muntuit vzw, Avansa Oost-Brabant, De Transformisten, Happonomy en Howest, zijn allen betrouwbare organisaties.
Heb je toch nog bedenkingen of vragen? Contacteer dan zeker servaas@muntuit.be.
Eerst en vooral is de testfase als sociaal-cultureel project ondersteund door subsidies van de Vlaamse Overheid - departement Cultuur, Jeugd en Media.
In de testfase testen we twee modellen voor de werking van de app:
Beide modellen zijn gratis voor de consument.
Zowel de lidgelden als de giften per transactie verzamelen we op een rekening van Muntuit. Voor de testfase wordt deze totale verzamelde som integraal overgeschreven naar een vooraf bepaald lokaal initiatief. We brengen dus geen werkingskosten in rekening.
Naast het testen van de applicatie, zullen jullie samen met alle handelaars en verenigingen dus ook bijdragen aan een lokaal initiatief.
In een mogelijke latere fase, bij de doorstart van de app, zullen eerst de werkingskosten (loonkost, hosting en uitbouw van de applicatie) afgehouden worden van de lidgelden en de giften zodat de app kan blijven bestaan.
We beloven deze kosten zo laag mogelijk te houden. De bedoeling is om alle overschotten te verzamelen in een investeringsfonds voor lokale, sociaal-ecologische projecten. Hoe meer handelaars en verenigingen deelnemen, hoe meer overschot er gegenereerd wordt.
Het lokaal sociaal-ecologisch project zal met de deelnemende handelaars en verenigingen beslist worden voor het einde van de testfase.
Voor de testfase ligt de focus op de regio Oost-Brabant. Uit de test moet blijken of deze regio voldoende lokaal aanvoelt of een kleinere afbakening nodig is voor de verdere ontwikkeling.
Alle handelaars en verenigingen die betalingen aanvaarden. Voor de testfase focussen we enkel op de regio Oost-Brabant.
Voor de testfase beperken we ons tot maximum 20 handelszaken. Al gaat het niet enkel om ‘handelaars’ in de enge zin van het woord, want ook verenigingen met een kassa zijn welkom. Na de start van de testfase zullen we werken met een beperkt aantal verenigingen en handelaars in een gesloten lijst. We bekijken met gespecialiseerde juristen wat op lange termijn mogelijk is.
We maken het verschil met de andere betaalsystemen door fair, lokaal en ecologisch te zijn. Dat maakt dat transparante werking voorop staat, geen addertjes onder het gras, geen valstrikken in kleine lettertjes …
Al je klanten kunnen meedoen, ook die zonder smartphone. Hoe dit werkt, lees je verder in deze FAQ. We drukken de kosten, maar zorgen er ook voor dat zoveel mogelijk geld lokaal blijft via herinvestering binnen de regio.
En uiteraard is het ecologisch, wat in de ogen van bepaalde klanten ook een mooie extra pluim op je hoed is.
Samen met een twintigtal Oost-Brabantse handelaars en verenigingen en hun klanten of leden testen we TransACTIE. We werken met een complete oplossing. Ook hierbij geldt dat het product of de oplossing nooit ‘af’ is, het blijft namelijk een herhalend proces. We richten ons op het ophalen van feedback.
We willen deze zaken testen:
In de testfase gaan we samen de giften/lidgelden trachten af te stemmen en simuleren.
Om af te toetsen wat de prijsverwachtingen zijn tijdens de testfase, willen we graag jou als handelaar of vereniging laten kiezen wat je bereid bent om te betalen, in deze testmodellen:
Op het einde van de testfase evalueren we de resultaten.
Als handelaar of vereniging is het interessant om in je achterhoofd te houden dat tijdens de testfase het volledige bedrag wordt overgeschreven naar het lokaal initiatief.
Na de testfase zal er eerst de werkingskost moeten afgehouden worden zodat het platform kan blijven verderbestaan.
Model 1: 2 cent per transactie
In dit model betaal je als handelaar of vereniging geen lidgeld of andere instapkosten.
Per transactie die tussen de klant en de handelaar of vereniging gebeurt, zal een klein bedrag van het totaalbedrag worden afgehouden. Deze bedragen worden opgeteld en maandelijks gefactureerd aan de handelaar.
Model 2: lidgeld van 2 euro per maand
Je betaalt eenmalig lidgeld als handelaar of vereniging.
Je kan tijdens de testfase niet meer veranderen van model.
Testfase oktober-10 december 2023
Neen, er zijn twee opties die in de testfase worden onderzocht:
Wat overblijft is pure gift/herinvestering, lokaal en sociaal-ecologisch duurzaam besteed.
Tijdens de testfase zal het volledige bedrag lokaal, sociaal-ecologisch worden besteed. We houden tussen september en december dus geen werkingskosten af.
Uitrol van de app
Van deze giften/lidgelden houden we na de testfase de werkingskosten af.
Zeker!
Je mag als handelaar of vereniging zelf kiezen of je jouw huidig betaalsysteem blijft gebruiken tijdens de testfase of niet. Het betaalsysteem van TransACTIE werkt aanvullend op de huidige betaalsystemen zoals Bancontact, Payconiq, Visa, Mastercard en andere betaalsystemen.
Momenteel engageren we ons voor een testfase, met de bedoeling bij evaluatie conclusies te trekken betreffende opportuniteiten en uitdagingen.
Deze testfase start op 9 oktober en eindigt 10 december. We evalueren het systeem voor het einde van het jaar.
Een klant kan meedoen door zich hier te registreren als gebruiker bij TransACTIE.
We benaderen de klanten tijdens de testfase als ‘vrijwillige testers’ en gaan ook met hun feedback aan de slag. Er zal later een infofiche beschikbaar zijn, speciaal gemaakt voor de klant, hoe ze een account kunnen aanmaken.
De klant heeft een handig en fair alternatief voor reeds bestaande betaalsystemen en een extra goed gevoel wetende dat het belang van de handelaar/vereniging en zijn klanten/leden voorop wordt gesteld, overschotten teruggeven worden aan de lokale gemeenschap via sociaalecologische projecten en er dus (on)rechtstreeks opnieuw de vruchten van plukt. En uiteraard is het ook ecologisch.
We promoten TransACTIE via de deelnemende handelaars en verenigingen. Zoals bij andere betaalsystemen voorzien we bepaalde informatiedragers zoals flyers of stickers. De handelaars of verenigingen die meedoen aan de testfase zullen ook te zien zijn in de betaalapplicatie.
Naast de informatiedragers bij jullie in jullie organisatie en de vermelding in de applicatie zorgen we ook voor communicatie via sociale media en nieuwsbrieven. We willen vooral enkele geëngageerde vrijwillige testers bereiken die bereid zijn om hun betaalgedrag enkele weken aan te passen en via deze applicatie te betalen. We rekenen ook wat op de hulp van de handelaars of verenigingen om de boodschap mee te verspreiden en de consumenten warm te maken om deze applicatie uit te testen.
We mikken op een twintigtal handelszaken en verenigingen met elk een tiental klanten die gebruik maken van het systeem. Jouw klanten zullen uiteraard ook met dezelfde applicatie kunnen betalen in andere handelszaken of bij andere verenigingen.
Als deelnemende handelaar of vereniging heb je enkel een ‘smart’ toestel nodig waarop een app geïnstalleerd kan worden, bijvoorbeeld een smartphone of tablet.
Er zijn verder geen technische vereisten voor jou als handelaar of vereniging.
Wil je graag hulp om de app te integreren in je kassasysteem, dan sturen we iemand langs voor technische ondersteuning.
De klant betaalt via de eigen smartphone of met behulp van een unieke ID en pincode. Beide methodes zijn erg handig voor de klant.
We hebben ook rekening gehouden met klanten die misschien anders uit de boot vallen omdat ze geen smartphone hebben, of om andere reden geen smartphone willen of kunnen gebruiken.
Men heeft dus zelfs ook geen betaalkaart nodig, waardoor voor jou als handelaar of vereniging potentieel een vrij hoge kost zou wegvallen.
Hoe werkt betalen zonder smartphone?
De klant gebruikt een combinatie van een uniek ID plus pincode. Het unieke ID is het gsm- of telefoonnummer van de klant.
Elke klant staat in het systeem geregistreerd (na het aanmaken van een account) met gsm- of telefoonnummer (= uniek ID), in combinatie met een zelfgekozen pincode.
De klant geeft aan de kassa het geregisteerde gsm- of telefoonnummer. Jij geeft als handelaar of vereniging dit in in de betaalapplicatie TransACTIE en vindt zo de juiste klant.
Vervolgens voer jij als handelaar of vereniging het te betalen bedrag in. De klant bevestigt met het ingeven van de pincode. De betaling is voltooid.
Bij de meeste kassasystemen zal dat mogelijk en makkelijk te integreren zijn. Indien gewenst sturen we iemand langs voor de nodige technische ondersteuning. Er wordt later ook meer informatie meegegeven over de integratie van het kassasysteem.
De transacties zal je kunnen volgen via je account in de applicatie.
De gift/sponsoring per transactie bundelen we samen en zal 1 keer inde maand gefactureerd worden.
In de testfase werken we met batch-betalingen, via een SEPA-mandaat dat we afsluiten met de klant. We krijgen dat geld op een algemene rekening en storten dit door naar de handelaar of vereniging in kwestie. Dat wil zeggen dat je minstens eens per 10 dagen de volledige som van de voltooide aankopen op je rekening krijgt.
Er zijn 2 soorten accounts: een account als handelaar/vereniging of een account als klant. Als handelaar/vereniging zal je betalingen kunnen ontvangen en als klant zal je betalingen kunnen uitvoeren. Als je als handelaar/vereniging ook betalingen wil uitvoeren bij een andere handelaar of vereniging zal je ook een klantaccount moeten aanmaken.
Het zal als handelaar/ vereniging mogelijk zijn om voor al jouw personeelsleden een account aan te maken. Hierdoor kunnen ze met een eigen toestel betalingen ontvangen voor jouw account als handelaar of vereniging. Het account van jouw personeelslid zal niet al de informatie te zien krijgen zoals op het hoofdaccount van de handelaar. Ze zullen enkel de betaling kunnen ontvangen en de goedkeuring krijgen als dit is gelukt.
Uiteraard is het veilig en respecteren we de privacy. Bij TransACTIE noch addertjes onder het gras, noch verborgen agenda’s. We draaien het systeem op lokale, betrouwbare en veilige servers. De data wordt ook enkel gebruikt om de dienst te garanderen, data worden in geen geval doorgespeeld aan andere partijen.
Als gebruiker van de applicatie kan je altijd vragen om jouw account stop te zetten. Indien er geen openstaande betalingen meer zijn (zowel bij de betaler als de ontvanger), zullen de persoonlijke gegevens van jouw account volledig worden geanonimiseerd. Je kan jouw account stopzetten door een mailtje te sturen naar servaas@muntuit.be.
De belangrijkste functie is het veilig en vlot uitvoeren van aankopen, uitgedrukt in euro. Ofwel tussen twee smart devices, bijvoorbeeld smartphones, ofwel met behulp van een unieke ID en pincode.
Uitgevoerde transacties kan je via een overzichtelijke lijst raadplegen.
Via je account beheer je je persoonlijke gegevens inclusief de pincode voor het gebruik als klant.
In de applicatie zie je ook een lijst van alle deelnemende handelaars/verenigingen en het bedrag dat wordt gespaard door de giften/sponsoring.
Er is een limiet van maximum 100 euro, tot het bedrag van de rekening van de klant is gecrediteerd. Wanneer het bedrag op de rekening van Muntuit staat, wordt de limiet voor de klant terug op 100 euro gezet.
In de testfase zetten we maximaal in op veiligheid en betaalgarantie. Muntuit vzw staat hiervoor borg. Om het risico te beperken werken we dus in de testfase met betaallimieten. Later in de testfase bekijken we of deze limieten al dan niet aangepast moeten worden.
Muntuit vzw heeft als administrator steeds het recht om eenzijdig een account te blokkeren bij vermoeden van misbruik en/of wanbetalingen.
11 september t.e.m 6 oktober 2023
Tot en met 6 oktober 2023 kunnen alle handelaars, verenigingen en vrijwillige testers een account aanmaken. We kunnen handelaars en verenigingen helpen met de integratie van het kassasysteem, vragen beantwoorden…
Vanaf 9 oktober 2023
Vanaf 9 oktober zal het mogelijk zijn om betalingen uit te voeren en te ontvangen via de applicatie. Vanaf dan start de testperiode.
Meer info over het project ⎪ Meer info over Muntuit
De app 'TransACTIE' ging op 20 september 2023 een actieve testfase in. Verschillende handelaars en verenigingen in Leuven en hun klanten / bezoekers zullen eraan meewerken.
Muzaffer – beter gekend als Moussa – van Copyshop Duplico in Leuven is zo’n handelaar die de betaalapp TransACTIE zal testen.