Evenement

30% studeren, 70% niet opgeven

Als eerste in je familie starten met hogere studies is een hele stap. Maar wat als je daarnaast ook een migratieachtergrond hebt? Op 7 december focusten we in OPEK samen met het AfricaMuseum, Trill en Karibu op de ervaringen van pionierstudenten met een migratieachtergrond.

Pionierstudenten met migratieachtergrond krijgen met tal van extra drempels te maken.

Gebrek aan representatie binnen het schoolsysteem bijvoorbeeld, maar ook racisme en discriminatie. En ze komen sneller in het watervalsysteem terecht. We nodigden een panel ervaringsdeskundigen uit en stelden hen vragen over hun schoolloopbaan.

👉🏽 Hieronder enkele inzichten die naar boven kwamen tijdens de gesprekken.


Wanneer kwamen jullie tot besef dat jullie pioniers met migratieachtergrond zijn?

Vaak is het bij de overgang van middelbaar naar hoger onderwijs dat er extra signalen komen. Wanneer er bijvoorbeeld door school of CLB druk uitgeoefend wordt richting bepaalde studiekeuzes. Of wanneer de (tot dan toe wat meer diverse) leeromgeving plots heel erg wit wordt en er voor jou blijkbaar andere verwachtingen gelden. Het is ook confronterend wanneer de prof een grafiek bespreekt en je ‘jezelf’ plots gesitueerd ziet bij groepen met lagere slaagkansen.


Stond het hoger onderwijs bij de verwelkoming van eerstejaars ook echt klaar voor people of colour (incluis mogelijke negatieve bagage uit het secundair)?

Het traditionele monitoraat blijkt vaak een te hoge drempel. Er is té weinig connectie, men kent de uitdagingen van de mensen van kleur niet goed genoeg, en soms worden ze gewoon niet serieus genomen. Er bestaan wel interessante programma’s specifiek voor pionierstudenten, zoals de zomerschool van de A-raad aan de Antwerpse Karel De Grote Hogeschool. Helaas staat de outreach van dergelijke initiatieven niet helemaal op punt en wordt de doelgroep niet altijd (tijdig) bereikt.

Deze avond biedt een 'brave space', waar we elkaar met respect ontmoeten.
Bitshilualua, host - Avansa Oost-Brabant


Hoe gaan jullie om met de druk van black excellence?

Vaak ondervinden pioniers met migratieachtergrond inderdaad heel wat prestatiedruk, niet alleen als student maar ook als vertegenwoordiger van de hele gemeenschap van people of colour. Ze voelen zich verantwoordelijk om die community te ondersteunen en gaan actief aan de slag binnen verenigingen zoals Karibu, Umoja of AYO. Dat is lovenswaardig, maar het lijkt wel of er van pionierstudenten met migratieachtergrond automatisch activisme verwacht wordt. Nochtans vergt dat veel energie, zeker in combinatie met je studies.


Ouders die niet kunnen inschatten hoe zwaar studeren is: hoe gaan jullie daarmee om?

Ouders die niet echt een zicht hebben op wat je studeert, ja dat is heel herkenbaar bij de panelleden. Soms is dat handig, maar vaak ook lastig. Je kan bij hen niet terecht met vragen en je kan ook niet echt veel vertellen over je studie. En tijdens de kerstvakantie moet je soms uitleggen waarom je echt geen tijd hebt om te helpen in het huishouden. Onvoorwaardelijke steun van je ouders is daarnaast al even herkenbaar bij de pionierstudenten op het podium. Ouders doen echt al het mogelijke om je te laten slagen, ook financieel. Maar aan de keerzijde van de medaille is er die enorme druk: YOU CAN NOT FAIL.

Het museum moet racistische stereotypes helpen ontmantelen. Dat kan met events zoals dit.
Nadia Nsayi, host - Africamuseum

Feedback op het panelgesprek

Het werd een intense avond met persoonlijke getuigenissen. Daarom stonden naast hosts Bitshilualua Kabeya (Avansa Oost-Brabant) en Nadia Nsayi (AfricaMuseum) ook psychologe Dr. Ama Kissi en gedragscounselor Fatma Özdemir op het podium.

  • Psycholoog Dr. Ama Kissi herkent zichzelf in de panelverhalen. Incluis de twijfel. Hoor ik wel thuis hier in het hoger onderwijs? Ben ik geen imposter? Het gevoel van belonging there is nochtans cruciaal. Daarom raadt zij aan om te investeren in een netwerk. Lotgenotengroepen zijn daarbij belangrijk (je kan ook zelf mentor zijn!), maar ga ook bewust in interactie met de andere studenten. Weet ook dat de hele wereld niet steunt op jouw schouders (je mag ook zelf hulp vragen trouwens). Kortom: pick your battles: je moet niet altijd het gevecht aangaan, je mag ook gewoon voor jezelf zorgen.
  • Gedragscounselor en docente aan de Thomas More-hogeschool Fatma Özdemir beaamt dat. Het lijkt erop dat van personen van kleur altijd activisme wordt verwacht (tijdens de studentenjaren, maar ook in het latere beroepsleven). En dat is niet fair.
    Zij ziet nog flink wat uitdagingen voor het hoger onderwijs. Blinde vlekken moeten echt aangepakt. En dat vergt meer dan enkele taalgarages voor studenten en workshops voor docenten. Het is voor een onderwijsinstelling bovendien belangrijk om niet alleen aan de kant van de instroom te investeren, maar ook te zorgen voor de doorstroom. Dat biedt kans op meer diverse rolmodellen in de samenleving (bvb studenten van kleur die docenten worden) en echte inclusie.
Take me there where I belong | Home is where? | I'm home everywhere
Sesa, slam poet

Een sfeer van ontmoeting

Slam poet Sesa sloot het panelgedeelte van de avond af, maar tijdens de gesprekken de gesprekken liepen verder tijdens de receptie. Fotografe Paulina Januszewska (Prosto) capteerde de sfeer van het event in beeld.

We outside | project

People of colour vinden in Oost-Brabant nog niet voldoende sociaal-culturele activiteiten die aansluiten bij hun leefwereld. Avansa wil samen met jou dat nieuwe aanbod ontwikkelen. Zo krijgen mensen van kleur écht een plek in het culturele veld. Eentje waar jij je thuis voelt én waar ontmoeting en verbinding kan groeien met de plek waar je woont.

'Pionierstudenten met migratieachtergrond' was een eerste publiek event van 'We Outside'.

Op het podium van de pioniersavond:

Bitshilualua Kabeya

Educatief medewerker Meer info

Nadia Nsayi

Meer info

Fatma Özdemir

Meer info

Yassin Lakhal

Meer info

Sakina El Kaddouri

Meer info

Sefora Sam

Meer info
Partners pioniersevent
Datum bericht do 15 december '22