In deze workshop gaan deelnemers aan de slag met de kunst van het weven. Terwijl ze leren weven, neemt Clémentine Niwemukobwa hen mee in de rijke betekenis van de Rwandese Agaseke-mand, de verschillende patronen en daarmee verbonden machtsrelaties. Deelnemers gaan naar huis met een eigen, uniek weefobject.
Objecten en materialen zijn dragers van verhalen. Ze onthullen wie toegang had tot kennis, wie patronen mocht bepalen, en hoe macht zich door de geschiedenis heen manifesteerde in ambacht en handel.
De traditionele, geweven Rwandese Agaseke-mand is meer dan een gebruiksvoorwerp. De toegang tot raffia, vezels en kleurstoffen bepaalde wie kon weven en welke kwaliteit mogelijk was. Op die manier konden de manden prestige of sociale hiërarchie versterken.
Vandaag worden Agaseke-manden vaak verkocht als souvenirs of kunstobjecten. Dit roept vragen op over wie hiervan profiteert – de lokale ambachtsvrouw, tussenhandelaren of de toeristische sector? – en over culturele toe-eigening in internationale contexten.
De Agaseke laat zien dat objecten en materialen machtsdragers zijn: ze weerspiegelen genderrollen, sociale status, toegang tot grondstoffen, en de impact van koloniale en mondiale markten.
Aanbod geldig tem 15 maart 2026

