Karel Van Nieuwenhuyse is hoofddocent aan de Onderzoekseenheid geschiedenis van de KU Leuven.
Zijn huidig onderzoek volgt twee sporen. Het eerste betreft historisch onderzoek, vooral gericht op de geschiedenis van geschiedenisonderwijs, in België en in andere landen. Curriculaire veranderingen m.b.t. doelen voor geschiedenisonderwijs, inhouden, werkvormen en leermethodes, perspectieven, evenals verandering inzake beeldvorming van specifieke historische fenomenen (zoals bv. het koloniale en imperiale verleden, nationale geschiedenis, gender) komen hierin aan bod, via analyse van eindtermen, curricula, beleidsdocumenten en leerboeken.
Het tweespoor richt zich op geschieddidactisch onderzoek, vooral naar historisch denken. Dit onderzoek behandelt voornamelijk: (1) de positie van het heden en gebruik van het verleden in geschiedenisonderwijs en in de populaire historische cultuur, (2) de historische narratieven van leerlingen en hun band met identificaties, (3) de positie en gebruik van historische bronnen (m.i.v. primaire bronnen en historische films) in geschiedenisonderwijs, (4) de representatie van en opvattingen over het concept ‘agency’ in leerboeken geschiedenis en bij leerlingen, en (5) de verbanden en interactie tussen historische narratieven van leerlingen, hun identificaties, burgerschapsattitudes and hun vermogen tot historisch denken.